torsdag 15. mai 2014

Geriljabroderi

Geriljabroderioppgaven gikk ut på å skrive en tekst, ord eller et sitat. Slik var oppgaven veldig fri, man fikk velge selv hva man ville skrive. I tillegg til dette skulle broderiet ha et dekorativt motiv, derfor måtte vi lage en dem skisser. Når vi hadde bestemt hva vi ville skrive måtte vi ha minst tre forskjellige forslag til dekor, vi måtte også igjennom flere ideèr til tekst.

Vi i klassen hadde i oppgave å først lage utprøvninger, der vi prøvde ut de ulike stingtypene. På arket vi fikk utdelt var det bilde av hvordan vi blandt annet kunne lage korssting, franske knuter, kjedesting og knapphullssting. Vi skulle prøve ut stingene på et lite utprøvningsstoff som kalles "Aida" Som du sikkert ser så hadde jeg litt problemer med dette, jeg syntes det var vansklig å forstå hvordan stingene ble laget. Etter at jeg hadde fått de vist i praksis var det også vansklig å huske hvordan det gjordes.
 
Jeg brukte ganske lang tid på å bestemme meg om hva jeg ville skrive på broderiet og da sa jeg at jeg syntes det var drøyt. Da sa de i klassen at jeg måtte skrive det, på grun av at det er et ord jeg ofte sier. På grunn av at ordet "drøyt" var et minne fra sommerferien så syntes jeg at det hadde passet seg fint med en sol som bakgrunn så jeg tegnet en del varianter med sol. Jeg tok det første jeg kom opp med for å komme igang, de skissene til flere alternativer til skrift er laget i ettertid.
 
 
 
Etter en del opprakning av tråd begynte det å gå likere og jeg begynte på selve oppgaven. Det vi brukte for å lage disse stingene var nål, tråd og noe å brodere på. I denne oppgaven ble "aida" brukt.
 


Egenvurdering: Jeg brukte ulike stingtyper på nesten vær bokstav. Det gjorde jeg for å få frem liv i bildet, ettersom at det skulle være et minne fra sommerferien i fjor. Jeg valgte også å bruke ulike sommerlige farger. Grunnen til at jeg valgte flere små "soler" i stedet for en stor var fordi at jeg syntes at det ikke passet. For andre ble sola et stort element som ikke hadde noe med ordet å gjøre. Derfor valgte jeg heller å ha flere små slik at det ble mer dekor. Andre som ser broderiet kan tolke de gule dekorelementene som blomster, noe som også passer til det sommerlige utrykket. Bokstavene brukte jeg ganske lang tid på å jobbe meg fram til og "ø`en" i ordet valgte jeg å lage feil, for å fremheve hva som kunne ha vært "drøyt"

1 kommentar:

  1. kult med så mye farger. Får e god stemning av produktene dine. Kreativt og pent :)

    SvarSlett