onsdag 7. mai 2014

Moodboard


Vi skulle lage en moodboard av et yrke vi ville bli. Jeg hadde planer først om å lage innen aktivitøryrket men etter å ha søkt litt rundt på internett etter bilder fant jeg ergoterapeut mye mer spennende. Jeg er interessert i kropp og helse, derfor kom jeg frem til å lage en moodboard ut i fra dette.

Jeg startet med å finne bilder på nettet som hadde noe med yrket jeg valgte å gjøre. Ettersom at de fleste av bildene jeg fant var blå valgte jeg å finne en blå bakgrunn. Jeg spurte litt rundt i klassen om hvilket bilde som var blikkfanget og da fikk jeg vite at det var det oransje bildet. Etter å testet litt selv om spurt andre om tips fant jeg ut at jeg ville ha det oransje bildet ganske midt på, men litt høyrestilt. Slik ville jeg at blikket skulle gå av seg selv, som en sirkel slik bildene er plassert. Jeg fikk også låne meg en bok om kroppens anotomi. Jeg fant noen bilder jeg likte og kopierte de ut. Jeg syntes de passet fordi de var nokså nøytrale. På grunn av at jeg valgte å ha en del hvitt rundt bildene mine var fordi at jeg ville de skulle vises bedre. Bakgrunnen er blå og bildene er blå, uten det hvite hadde ikke bildene vistes. Samtidlig tar de hvite partiene i bakgrunnen igjen det hvite rundt bildene og det blir en helhet.


Her har jeg limt på plass alle bildene, etter å ha flyttet rundt om kring på bildene. Det at det er mye blått i bildet skaper en rolig stemning, men dette har jeg brytt med lys-mørk kontrast. Blå som er en kald farge mot oransj som går mot de røde "varme" fargene. Jeg syntes likevell det var noe som manglet med bildet, jeg syntes det ble for tungt mot venstre side.
 
Da begynte jeg igjen å eksperimentere med bilder. Ettersom at jeg hadde røde farger på "moodboarden" fra før tenkte jeg at jeg kunne ha et et bilde som var helt rødt. Men ettersom at
fargeforskjellen ble så stor så valgte jeg å ha bildet lite. Dette resultatet ble jeg ikke fornøyd med.
 
Da skrev jeg ut et blått bilde for at helheten ikke skulle bli helt ødelagt. Men bildet var kanskje litt lite itilegg til at jeg syntes bildet ble kjedelig. Dette passet ikke. Etter å ha fundert en del på dette fikk jeg et tips fra en lærer om å ha et stort bilde på høyresiden for å veie opp. Dette hørtes ut som en god ide så jeg startet med å bla opp bilder i blader, siden jeg ikke fant flere bilder om ergoterapeut på nett.
 

Her fant jeg et ganske stort blått hjerte som kunne hjelpe til med å ikke få bildet så tungt. Hjertet syntes jeg passet siden det er muskel og det har noe med helse å gjøre. Løsningen jeg til slutt kom opp med siden jeg syntes at hjertet dekket for mye av bildet var å dele det opp.
Slik at litt av bakgrunnen i midten vises.
 
Resultat: Dette ble sluttresultatet. Jeg har valgt å få frem et livlig utrykk ved å blande geometriske og organiske former. Jeg prøve også å lage en liten overraskelse inne i bildet, om man studerer en stund merker man til slutt at det er en stor "E" for ergoterapeut på venstre side. Denne valgte jeg å ha veldig stor, men på grunn av fargen ble den anonym likevell.
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar