fredag 21. mars 2014

Skrift


Skrift kommer fra ordet scribere, som er latinsk. Det betyr å risse fram merker, figurer eller tegn. Skrift er noen grafiske symboler som gjør tanker og tale synlig.

Når vi jobber med tekst og kontraster må vi tenke på harmonisk og dynamisk kontrast. Harmonisk gir inntrykk av ro mend dynamisk kontrast gir en følelse av spenning. Ved balanse har vi symmetrisk og asymmetrisk. Symmetri gir oss ro i motsetning til asymmetrisk som oppleves mer dristig.

Startoppgaven vi fikk var å bruke ulike papirtyper, redskaper og materialer til å skrive gjentatte bokstaver eller setninger. Her kan du se at jeg har skrevet bloggadressen min etter en del utprøvning på vanlig ark. Jeg fikk veldig mange spennendes utrykk med redskapene jeg brukte. Jeg brukte alt fra gafler til q-tips som du kan se på bildet over. Disse ulike redskapene dyppet vi i blekk, så vi måtte være forsiktig så det ikke ble en svær blekkklump på arbeidet vårt. Dette skjedde mange ganger hos meg.

Det var litt vansklig å slippe seg løs når du arbeidet så smått, så lærerne teipet fast et ark på noen pulter og satte oss sammen. På denne måten fikk vi muligheten til å virkelig teste materialene på et stort område.


 

Jeg hadde heldigvis ikke problemer med å finne ut hva jeg ville ha som motiv. Tanken på å lage en treningsskjorte dukket opp med engang jeg fikk vite at vi skulle lage trykk på en skjorte. Grunnen til at jeg valgte å lage en treningsskjorte var fordi at da var jeg sikker på at jeg kom til å bruke den, ettersom at jeg trener en del. T-skjorta mi er fra Kari Traa, så den hadde allderede et merke fra før. Men jeg synes ikke det forstyrret noe ettersom at jeg ville ha et litt rotete og spennende utrykk. Jeg valgte å bruke forskjellige redskaper på vær enkelt bokstav itilegg til å bruke variasjon i fargene. På skjorta mi kan du se at jeg har noen kontraster, for eksempel rød-grønn og blå sammen med det gule. Som også gir stor forskjell siden blå en en nabofarge av lilla.





 Temaet var skrift, derfor valgte jeg å ha en setning i stedet for et ord. Siden da ble det mer spennende ettersom at jeg ville bruke forskjellige farger og forskjellige redskapet til hver bokstav. Siden bokstavene er så forskjellig i både størrelse og utrykk valgte jeg å ha de fleste siste bokstavene i grønn og gul for å lage en mer flyt og balanse. Målet med trykket var at de som leser skal anstrenge seg litt for å finne ut hva som står og det tror jeg gikk greit.
 
Her har jeg testet ut hvordan resultatet kunne være, men trykket kunne bare dekke et A4 ark så jeg måtte samle bokstavene sammen. Jeg skreiv ut resultatet mitt i forskjellige størrelser så jeg kunne klippe og lime inn i de størrelsene jeg ville ha. Som du ser så er "OH, i regret" større på ferdigproduktet en det var på testene.





 

Egenvurdering: Resultatet ble veldig likt slikt jeg hadde sett for meg veldig tidlig, så jeg har jobbet målrettet. Kari traa merket var på skjorten fra før, men ettersom at jeg ville ha et rotete, livelig utrykk så syntes jeg at det ikke ble i veien. Med dette ønsket jeg  et barnslig, men veldig aktivt utrykk.
I forhold til målene har jeg visualisert egen ide, begrunnet den, brukt farger for å få frem et utrykk, eksprimentere og bruke digitale verktøy.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar