fredag 21. mars 2014

Mønsterdannelse

Generelt om livlige og rolige mønster:
For å få frem et rolig utrykk kan du ha  naturlige linjer, mindre kontraster, avdempede og duse farger, horisontale og vertikale linjer. Om du vill ha et livlig utrykk derimot setter du komplimentærfarger mot hverandre, for eksempel rød og grønn. Komplimentære farger er to farger som fremhever hverandre og de står over hverandre på fargesirkelen. For et mer spennende/livlig utrykk kan du også bruke intense og klare farger eller skråstilte linjer.


Vi har jobbet vidre inne i Photoshop og samtidlig med denne oppgaven var vi en liten tur innom adoble illustrator.

Mønsteroppgaven gikk ut på å lage rolige og livlige mønster. Når man skal lage et mønster starter vi først med å lage en formelelement, deretter kan vi speilvende eller kopiere den samme formen til det dannes en rapport.

Vi skulle lage to ulike mønster, på det mønsteret vi ble mest fornøyd med skulle vi redigere i tre ulike farger. Alle enten i rolig eller livlig, jeg valgte rolig.

Jeg startet veldig lett med å prøve meg fram i programmet og teste bruksanvisningen vi fikk utdelt. Jeg laget en enkel skisse av en sol og lekte meg med å kopiere og rotere. Deretter åpnet jeg bildet i illustator og laget et flatemønster.





Oppgaven.



Som veldig enkelt å se så er dette et livlig mønster. Selve«babuskhadukken» tegnet jeg selv for hånd fordi jeg ville at mønstrene mine skulle være mest mulig mine. Rød er en ganske sterk farge og det er også gul. Grunnen til at jeg valgte å kombinere disse fargene var fordi at de to fargene er begge sterke farger så jeg synes at utrykket ble veldig spennende. Rød er ganske nær lilla på fargesirkelen og gul er kontrasten til lilla. På grunn av dette har jeg brukt en varm-kald kontrast og på grunn av at gul er den lyeste fargen blir bakgrunnen veldig ren sammen med det røde.



Her har jeg tegnet rundt en silhuett av et biologisk hjerte. Inspirasjonen av hjertet fikk jeg av smykket fra björg som har en spesiell mening for meg. Den lyse blåfargen gjør at dette bildet blir livlig.




Blomsten jeg brukte fant jeg på google. Fargen på blomsten er oransj, så jeg har måttet forandre fargen på den for å få mønstrene mine mer rolig.












Disse to mønstrene er veldig duse, som er et kjennetegn på rolige mønster. Mønsterelementene er ganske like, men jeg ble fornøyd med denne duse blåe fargen. Derfor valgte jeg å lage en rapport i lyseblå og mørkeblå, mot grå.


 


 Her har vi den siste rapporten. Her har jeg leket meg med fargejusteringer og filter. Dette utrykket ble jeg veldig fornøyd det, røntgeneffekten gjorde bildet veldig spennendes samtidlig som det er rolig.








 Adobe illustrator: Her laget jeg et ornament i illustrator.







Vi fikk nøye og brae oppskrifter til hvordan man lager mønstrene. Men det var samtidlig veldig vanskelig ettersom at det var så mye vi skulle lage. Jeg hadde store problemer med å forstå hva det var vi skulle levere, men fikk forstått det etter å ha diskutert oppgaven med de hjemme. Samtidlig ble det lagret veldig mange filer på dataen, både formelelementer, rapporter og flatemønstrer til alle de forskjellige mønstrene. Så det ble litt vansklig å holde styr når du er ganske ny inne i photoshop og ikke kan så mye enda. Samtidlig fikk jeg kjenne på presset og jeg ble bedre orientert i redigeringsprogrammene.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar