torsdag 19. desember 2013

Ordtak i Photoshop

Målene for denne oppgaven var å bli bedre, få øvelse i å bruke Adobe Photoshop, arbeide med komposisjon og få øvelse i å uttrykke orginalitet. I forbindelse med denne oppgaven har vi jobbet med komposisjon, som betyr farget og former satt sammen til en helhet. Vi har også fått vite om balase, som kanskje er viktig å få med i ytringen. Balanse i bilder handler om tyngde slik at bildet ser "feil ut" for eksempel så virker lys veldig lett og mørkt veldig tungt.  Vi har også lært om kontraster. En kontrast er en forskjell i motsetning til noe, for eksempel: svart-hvitt, lys-mørk, spiss-myk.

Ytring: You can`t buy fame, but you can look like you`re famous.

Redigeringsprogrammet vi bruker er som sagt Adobe Photoshop og i løpet at året skal vi kunne bruke programmet. Vi skulle finne vært vårt utrykk eller ytring som vi enten fant på selv eller fant på nettet så skulle vi redigere det. Siden vi i denne oppgaven skulle ha orginalitet valgte jeg å male bakgrunnen selv, tegne selve mottoet og ha en egen ytring jeg selv har tatt bilde av.

 Jeg begynte med å male et A3 ark, til et kult motiv jeg ville bruke.
 
Deretter tegnet jeg selv et bilde, fikk inspirasjon fra weheartit.  

 
Etter at jeg hadde gjort dette fotograferte jeg det, og lastet bildene ned på pcn. I photoshop plaserte jeg tegninga over bakgrunnen og brukte `lasso` til å klippe ut damen. Selv synes jeg at tegninga var litt grå og kjedelig så jeg laget farge på isbiter, øredobber og munn i photoshop.
 
Selv har jeg tatt dette bildet av en plakat og deretter redigert fargetonene på bildet. Jeg hadde først planer om å skrive "ordtaket" for hånd eller skrive det på i skrivefunksjonen i redigeringsprogrammet. Men jeg endte opp med å ha dette bildet med i ferdigutkastet og.
 
Egenvurdeing:
Som sagt så var dette en øvelse for å bli bedre. Photoshop er veldig nytt for meg og jeg har ikke holdt på med noe slikt før, så det er en begynnelse. Jeg føler at oppgaven fikk meg til å bli mer sikker i Photoshop og jeg fikk lære masse nytt. For eksempel hvordan man overlapper bilder, hvordan man gjør bilder skarpere og jeg lærte å skjønne hva "layers" er. Jeg synes også at jeg fikk et orginalt bilde, ettersom at jeg tegnet motivet, malet bakgrunnen og tok bilde av ytringen. I oppgaven skulle vi også oppnå en helhet og en sammenheng. Derfor valgte jeg å tegne "motivet" jeg tegnet fordi at jeg syntes at utrykket i bilde var klassisk og overfladisk slik ytringen gir seg ut for å være.
 
 
Slik ble sluttresultatet:

 
NESTEN! Nå gikk jeg i fella! Jeg hadde lagret dokumentet i feil filformat så jeg fikk ikke lastet inn bildet. Da var det eneste jeg kunne gjøre å lage en ny, øvelse gjør mester.
 
 
 Nå som jeg måtte lage en ny fant jeg det kjedelig å lage den likens, så da testet jeg og lekte meg mer med redigeringsprogrammet. Jeg roterte tegninga mi og laget skarpere farger. Denne gangen valgte jeg å lage bildet uten skiltet. Dette ble resultatet jeg til slutt leverte inn.
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar