fredag 13. desember 2013

Selvportrett i utgangspunkt i et foto

Oppgaven var å akrylmale et selvportrett på en måte slik at du fikk fram et harmonisk og spennendes utrykk.



Jeg startet med å male to strøk på begge sider av en papplate hvit. Imens malingen tørket, tok jeg et bilde av meg selv der jeg lagde et spennendes utrykk med fjeset. Jeg overførte deretter bildet over til dataen og redigerte det svart-hvitt i photoshop. For å få frem mørke og lyse toner bedre endret jeg filteret cutout.


 
Etter at jeg hadde fått skrevet ut bildet måtte jeg få det over på den hvite papp-platen jeg hadde malet. For å få dette til brukte jeg blåpapir mellom selve "portrettet" og papp-platen. Blåpapir har et fargebelegg som farger av ved trykk, derfor ble det blåe streker på papp-platen etter at jeg hadde tegnet av strekene av portrettet.


 
Denne oppgaven gikk ut på å male et selvportrett ved bruk av gråtoneskalaen. Gråtonene måtte vi lage selv ved hjelp av å blande hvit og svart. Jeg begynte med å nummerere de forskjellige gråtonene slik at jeg husket forskjellen.

 

 
Portrettet var mindre en selve papp-platen så det ble en del hvitt rundt. Jeg hadde først tenkt å male hele platen, så jeg begynte med å male mørkegrå helt ned. Dette ble etterhvert et problem fordi jeg ikke klarte å male resten av sidene helt ut. Dette gjorde jeg litt bedre ved å bruke sandpapir og gni gråtonene ut mot sidene slik at det ble en jevnere overgang. Tipset fikk jeg fra lærerne og jeg syntes det ble veldig kult. Måten ga fra seg seg stilig utrykk.
 
 
 Dette ble resultatet. Det mørke partiet nederst fikk jeg ikke gjort stort med, det hadde ikke gått å male hvitt over igjen. I fjeset har jeg valgt å gjøre gråtonene litt mørkere, dette for å få frem de lyseste partiene bedre slik at det ble mer spenning i bildet. Utrykket her valgte jeg fordi at jeg syntes at det var litt stiligt, ansiktsutrykket er litt forvirret og skjønner ikke helt hva som skjer.



 

 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar