fredag 13. desember 2013

Forkle

Da har vi sydd vært vårt forkle som vi kan bruke for eksempel når vi maler. Vi fikk velge mellom mørkegrå, lysegrå eller oransj stoff, stoffet minnet om voksduker. Før vi begynte å sy stoffet til et forkle måtte vi ta mål av oss selv. Vi måtte ta mål av bredden øverst, bredden rundt hoftene og lengden fra brystet og ned til knærne.

Vi i klassen lagde først en mal av papir om hvordan forkleet skulle være.

1) Vi begynte med å brettet inn stoffet ved armhulene.
      2) Målte deretter 3 cm fra bretten og trakk en linje ved hjelp av blyant og linjal, til slutt er det bare å klippe av trekanten som blir til overs.
      3) Vi brukte så transparent tråd og sydde en søm 3mm ifra kanten.
      4) Nå er forkleet nesten ferdig, det som mangler nå er bånd og lomme. Vi målte båndet rundt hodet slik at forkleet hang bra og ikke ble for løst. Helt til slutt var det bare lommer som manglet. Vi designet våre egne lommer og fikk velge selv hvordan de skulle se ut. Sånn sett var det ganske fritt bortsett fra at den måtte være ganske så stor og praktisk slik at du fikk verktøy oppi.






Sånn som jeg er så syntes jeg det ble kjedelig med en vanlig lomme midt på forkleet. Så jeg valgte å bruke to farger på lommen, lysegrå og mørkegrå. Som du ser lagde jeg et blomsermotiv, det var ikke det enkleste jeg kunne ha valgt ettersom at jeg ikke har sydd noe tidligere. Men jeg fikk stoffet til å sitte og ettersom at jeg aldri har hatt noe opplæring i sying ble jeg ganske fornøyd.




 


Her har jeg gjort alle de trinnene jeg gjorde på malen. Før jeg sydde inn sidene brukte jeg teip, for å få det benere og for at det skulle sitte da jeg begynte å sy. For å ta inn båndet, brukte jeg en spiker.

































Her er resultatet. Den mørkegråe lommen ble veldig skjeiv så den er ikke veldig praktis, men det var heller ikke meningen. Den gråe lommen var selve hovedlommen og den er fult brukelig. Det at jeg sydde lommen skjeiv var meningen, jeg hadde tegnet skisser på et ark og fant ut at det kom til å gå bra. Lommen er stor og praktisk med et lite motiv på.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar