torsdag 12. desember 2013

Toving

Tove  noe som du kan oppbevare saker i, for eksempel pengbok, mobilbeholder eller sminkepung.

I denne "toveprosessen" startet vi ganske lett. Vi begynte med å tove enkle baller, som egentlig ser ganske lett ut uten at det var det. Det var viktig å jobbe jevnt og forme "ballene" inn i håndflatene. Jeg fant også ut at det var viktig å ha varm vann, slik at ullet du holdt på med holdte seg varmt og godt.

I mens vi jobbet med å lage runde baller fikk jeg tid til å lage tre stk, som jeg til slutt satt sammen til en snømann. Først brukte jeg vanlige nåler, men det funket ikke veldig bra så jeg gikk over til å nålefilte.


Vi øvde oss også ved å lage et "sitteunderlag" Grunnen til at vi gjorde dette var for at vi skulle få et lite innblikk i hvordan fibrene i ullet tovet seg.

Før vi begynte måtte vi finne fram en kopp med varmt vann og grønnsåpe. Det er ikke bare å starte å tove ullet med en gang, først må du legge frem ullet slik det skal være. Jeg tok først et lag vannrett, deretter et lag til loddrett. Til sammen hadde jeg tre lag med ull. Så var det bare å massere inn såpevannet med sirkelbevegelser. Etterhvert som ullet har tovet seg kan det hende at du ser at det er litt tynt noen plasser. Om det er tynt er det bare å ta på ekstra ull, men vær obs på at ullet ikke har tovet seg for mye for da vil ikke ullet feste seg.

Da flaket, eller "sitteunderlaget" var tovet surret vi det inn i en bambusmatte og skjevlet ullet mange ganger på vær side. Når stoffet begynte å bli nokså jevnt og fint skyldte jeg den i vamt og kaldt vann, deretter var det tørking som gjensto.

Mønsteret på underlaget lagde jeg ved hjelp av nålefilting. Det gjør du ved å stikke nålen inn i ulla, jo fler ganger du gjør dette desto bedre filtet blir det.


Hovedoppgaven





Jeg begynte med å lage skisser av forskjellige alternativer jeg kunne lage.
Vi måtte lage minst fire
skisser, så fire skisser ble det. Jeg endte opp med å bli fornøyd med en "boks" Den boksen med nisselue. Jeg ble veldig fornøyd med hva jeg kom på og ville lage den, måtte bare finne ut hvordan. Vidre begynte jeg med å lage flere skisser, til de ulike delene og hvor store de skulle være.
 
Her har jeg laget ferdig boksen. På oppgavearket sto det at oppbevaringsgjenstanden måtte kunne lukkes. Jeg hadde først tenkt til å bare ha den slik, men å ha nisseluen over som et lokk. Men jeg fikk tips fra lærerne om at jeg kunne snurpe den sammen med et trå. Slik ville boksen min få en rundere form og det passet bra, ettersom at de skulle forestille et hode.





Ansiktet lagde jeg ved hjelp av ekstra ull og nålefilting.

 Nesen i midten er en knapp, som jeg sydde på. Her er ikke ansiktet helt ferdig, men mangler litt fin justreringer. Det skal jeg justere på når jeg har tid til overs, det viktigste er at produktet blir ferdig. Jeg har to deler, så jeg fikk to enheter og tove. Til slutt nå er det bare nisseluen som mangler.

Jeg tovet helt vanlig rødt ull, jeg måtte ha det ganske langt ettersom at jeg ville ha en stor nisselue. Etter det nålefiltet jeg  sammen nisseluen og laget hvit kant nederst. Jeg brukte en av de hvite "ballene" vi lagde på begynnelsen av prosessen som nisseluedusk.

Nå er egentlig gjenstanden min ferdig, bare noen finjustreinger igjen på lue og ansikt. Selv ble jeg veldig fornøyd, var litt i tvil på begynnelsen siden at tovinga mi for underdelen ble ferdig hullete og tynt mange plasser. Men det gikk bra når jeg fikk jukset, og nålefiltet litt ekstra ull der det trengtes. Jeg synes det var gøy å jobbe med toving og jeg har fått lært veldig mye. Jeg har hvertfalt lært hvor viktig det er å ha varmt vann, noe jeg  selv har erfart etter å ha jobbet med litt for kaldt vann i perioder.

RESULTAT:



Jeg ble veldig fornøyd med ferdigresultatet mitt. Kanskje litt upraktisk å måtte knyte den opp og igjen etter vær gang du skal åpne den. Men den er fult brukbar og det er en fin metode. Jeg synes at selve "tovingen" ble ganske fin og jevn. Den ble litt tynn nederst, men det nålefiltet jeg tykkere. Dette har vært en spennende oppgave og jeg har fulgt den samme "ide" under hele prosessen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar